
Facebook bakal memperkenalkan video iklan menjelang tahun 2013 dipanggil sebagai Sponsored Video. Bila akan dimulakan dan berapa lama durasi video tersebut masih dirahsiakan sekarang ini. Namun yang pasti Facebook bakal mengimplementasi video dalam bentuk auto play saat anda mula masuk ke akaun Facebook milik anda. Oleh kerana video tersebut dimainkan secara automatik saat anda baru saja masuk ke Facebook, kesannya anda akan berhenti dulu dari membuat perkara lain kemudian menumpu perhatian seketika kepada video itu – kerana video akan muncul dalam bentuk pop up window di skrin seperti dalam contoh di atas (menampilkan Sir Richard Branson, pemilik Virgin Air). Strategi pengiklanan menggunakan “sponsored video” bakal digunakan di peranti perkomputeran terlebih dahulu kerana pelayar web di komputer mempunyai ruang yang luas berbanding di peranti mudah alih (tablet,smartphone). Pengguna Facebook sudah menjangkau angka billion. Anda boleh bayangkan berapa puluh ribu pasang mata yang akan melihat video iklan itu setiap saat.