KAMI MENGHADAPI MASALAH YANG AGAK BESAR DIANTARA KREW KAMI.......MASA DEPAN AZMIR NEWS TERUMBANG AMBING....TAPI APAKAN DAYA...KITA HANYA MAMPU MERANCANG TAPI ALLAH YANG MENENTUKANNYA....KAMI MEMOHON MAAF ATAS SEGALA KESULITAN YANG DIALAMI...

20/01/2013
Afnan Hairi
Co-Founder Azmir News











































Thursday 27 December 2012

Apple Boleh Bunuh Masa Depan Android Juga Masa Depan Telefon Pintar



0055-apple-android
Apple mahu mendominasi pasaran smartphone dengan ‘membunuh’ potensi Android untuk berkembang maju dengan lebih pesat. Apple ada harapan untuk menang kerana Apple terlebih dahulu telah mempatenkan fungsi multi touch (U.S. Patent No. 7,479,949) dan mana-mana pengeluar smartphone yang Apple lihat menampilkan fungsi itu pada telefon keluara mereka tanpa kebenaran Apple terlebih dahulu, maknanya pengeluar tersebut didapati meniru paten Apple lalu mereka boleh disaman atas dakwaan peniruan hak cipta. Inilah yang berlaku kepada smartphone Samsung.
Pada tahun 2005, Apple telah membeli FingerWorks, sebuah syarikat penyelidikan dan pembangunan (research and development) memfokus kepada penciptaan skrin berbagai sentuhan (multi-touch gestures), melalui penggunaan teknologi ini, Apple memperkenalkan iPhone (generasi pertama) pada tahun 2007.
Kesan dari populariti iPhone, jenama lain mula mengeluarkan telefon pintar dengan skrin multi sentuh buatan mereka sendiri, apabila Android mula popular pada 2008, Apple jadi tidak senang duduk hingga bertindak menyaman Samsung serta syarikat lain (seperti Motorola) untuk mengelak pesaingnya mengalahkan populariti iPhone. Perbalahan itu masih berlaku sehingga kini.
Apple dilihat tamak, dari prespektif Apple pula, Android dilhat meniru produk ciptaan Apple lalu menganggap Android hanya produk saduran, Steve Jobs sendiri bersumpah akan menentang kewujudan Android habis-habisan ketika beliau masih hidup. Legasi perjuangannya mentang Android diteruskan hingga ke hari ini.
Jika Apple menang dalam kes tersebut, ia bermakna Android, Google, Samsung, Motorola, Sony, HTC dan belasan syarikat pengeluar smartphone Android lain boleh gulung tikar kerana tiada hak sah dari segi undang-undang untuk terus menjual telefon bimbit Android.
Ia merupakan pengakhiran kepada perisian sumber terbuka bernama Android yang selama ini memberi manfaat kepada berbillion pengguna di seluruh dunia. Dengan Android, pengguna smartphone berbajet rendah mampu merasai keseronokan memiliki smartphone sendiri berbanding memliki iPhone yang sememangnya ditawarkan pada harga paras tinggi.
Paten dilihat sebagai satu-satunya cara sah di sisi undang-undang untuk Apple mendominasi pasaran telefon pintar pengguna di seluruh dunia. Syarikat lain bagaii tidak ada kuasa untuk menandingi Apple. Paten dilihat strategi Apple untuk ‘membunuh’ Android.
Jika tidak ada smartphone Android, apa akan jadi? Kita semua guna Windows Phone?
Andaikata Apple saman Windows Phone sebab tiru paten iOS pada iPhone, apa pula yang akan jadi? Satu-satunya smartphone yang akan wujud di dunia satu masa nanti hanyaah cuma iPhone (…dan BlackBerry..mungkin, jika terselamat).

Jika Suka,Tidak Berpuas Hari, Tak Minat Sila Komen

HTML Comment Box is loading comments...

Popular Posts

Copyright © 2013 Azmir Zawawi. Powered by Blogger.
 
© Copyright 2013 Azmir News
Fully Design by Crew of Azmir News