KAMI MENGHADAPI MASALAH YANG AGAK BESAR DIANTARA KREW KAMI.......MASA DEPAN AZMIR NEWS TERUMBANG AMBING....TAPI APAKAN DAYA...KITA HANYA MAMPU MERANCANG TAPI ALLAH YANG MENENTUKANNYA....KAMI MEMOHON MAAF ATAS SEGALA KESULITAN YANG DIALAMI...

20/01/2013
Afnan Hairi
Co-Founder Azmir News











































Thursday 21 June 2012

Windows Phone 8 – Kelebihan, Ciri Terbaru Padanya



Teka teki mengenai Windows Phone 8 terjawap sudah. Microsoft menganjurkan satu acara khas di namakan Windows Phone Summit pada 20 Jun 2012. Ini benar-benar kejutan dari Microsoft selepas mereka mengejutkan peminat tablet dengan memunculkan tablet Microsoft Surface yang beroperasi memggunakan Windows 8. Dalam artikel panjang ini kami akan bercerita mengenai ciri terbaru yang akan dimunculkan pada Windows Phone 8.

Majlis kecil Microsoft kali ini memfokus kepada pengenalan ciri-ciri yang terdapat pada Windows Phone 8. Khabarnya Windows Phone 8 memiliki banyak persamaan dengan Windows 8 terutama dari keupayaan multimedia, kernel dan grafik ( menyamai strategi Apple yang mengintegrasikan peranti Mac OS X dengan peranti iOS). Ini juga memudahkan pengguna kerana boleh memindah fail digital dengan pantas dari telefon pintar Windows Phone 8 ke tablet Windows 8, begitu juga sebaliknya dari tablet ke telefon pintar.



Windows Phone 8 menyokong cip pemproses berbagai teras. Dalam realiti sekarang ini kebanyakan telefon pintar prestasi tinggi di datangkan dengan cip dual core untuk prestasi lebih baik serta paparan grafik lebih tajam khas untuk memenuhi selera pengguna. Ciri visual pada Windows Phone 8 masih di kekalkan di mana paparan Metro masih menghiasi ruang depannya.

Dalam Windows Phone 8, sokongan untuk kad memori MicroSD turut di masukkan jadi pengguna boleh menambah bilangan memori tanpa had sesuai dengan kemampuan kewangan mereka. Untuk melayari internet pelayar web Internet Explorer 10 akan menjadi pelayar web rasmi (official web browser) diWindows Phone 8. Prestasi Internet Explorer 10 usah dipertikai kerana mampu mengatasi kepantasan Google Chrome versi terbaru.



Resolusi skrin pada Windows Phone 8 dicipta ke 720 piksel. Penambahan ini tidak memberi kesan kepada paparan visual mana-mana aplikasi dicipta untuk Windows Phone 7.5 sedia ada digunakan sekarang ini. Ia memuatkan resolusi untuk skrin jenis WVGA (800×480 piksel), WXGA (1280×768 piksel) dan 720 piksel (1280 x 720 piksel).

Selain itu Windows Phone 8 akan dimuatkan dengan sokongan terhadap NFC (Near Field Communication) untuk membolehkan kolaborasi pantas tanpa wayar antara mana-mana perantiWindows 8 (merangkumi tablet, desktop pc, laptop) dengan mana-mana peranti Windows Phone 8. Dengan adanya ciri NFC transaksi online menggunakan kad kredit juga dapat dilakukan pada masa nyata. Kata Microsoft, ini adalah usaha mereka untuk memulakan gaya hidup dompet digital (digital wallet).



Mengenai aplikasi peta, data peta digital dalam Windows Phone 8 akan dijana sepenuhnya oleh data dari Nokia Maps termasuklah sokongan peta versi offline (offline map support) dan fungsi pemanduan arah dari satu arah ke arah seterusnya (turn-by-turn-direction). Fungsi ini turut ada pada Apple Maps yang digunakan untuk peranti berisi iOS6. Nyatalah Windows Phone 8 dicipta untuk menyaingiAndroid serta Apple.



Windows Phone 8 turut dimuatkan dengan ciri perniagaan lebih-lebih lagi apabila bercakap mengenai soal keselamatan peribadi. Mana-mana telefon pintar berisi Windows Phone 8 akan memiliki ciri enkripsi pada datanya (menyamai ciri yang ada pada telefon pintar BlackBerry) juga dilengkapkan dengan ciri “secure boot” supaya telefon pintar Windows Phone 8 tidak mudah diceroboh melalui rangkaian (network) saat mula di hidupkan.

Walaupun Windows Phone 8 tidak banyak berubah dari segi kecantikan rupa paras tapi banyak perkara di ubah pada fungsi dalaman dan keupayaan sistem. Ini menjadikan Windows Phone 8 sebuah sistem operasi terbaik bagi memenuhi kehendak pengguna yang sentiasa mahukan sebuah peranti untuk perhubungan terbaik, pencarian maklumat terbaik, aktiviti sosial terbaik dan pengalaman hiburan peribadi terbaik. Kami di iAwani menyambut baik kemunculan Windows Phone 8 bahkan kami pasti memiliki sebuah telefon pintar Windows Phone 8 apabila sudah ada di jual satu hari nanti.

Jika Suka,Tidak Berpuas Hari, Tak Minat Sila Komen

HTML Comment Box is loading comments...

Popular Posts

Copyright © 2013 Azmir Zawawi. Powered by Blogger.
 
© Copyright 2013 Azmir News
Fully Design by Crew of Azmir News