KAMI MENGHADAPI MASALAH YANG AGAK BESAR DIANTARA KREW KAMI.......MASA DEPAN AZMIR NEWS TERUMBANG AMBING....TAPI APAKAN DAYA...KITA HANYA MAMPU MERANCANG TAPI ALLAH YANG MENENTUKANNYA....KAMI MEMOHON MAAF ATAS SEGALA KESULITAN YANG DIALAMI...

20/01/2013
Afnan Hairi
Co-Founder Azmir News











































Thursday 21 June 2012

Windows Phone 8 Bukan Untuk Telefon Pintar Lama





Berita buruk jika Anda menggunakan Windows Phone 7.5 sekarang ini dan mahu upgrade ke Windows Phone 8. Terus-terang kami katakan update ke Windows Phone 8 dari telefon pintar Windows Phone 7.5 tidak ada disediakan.

Anda kena beli telefon pintar baharu memuatkan sistem operasi Windows Phone 8 barulah Anda dikira sebagai pengguna sah Windows Phone 8. Ini bukan diskriminasi terhadap pengguna. Dari perspektif perniagaan sedikit sebanyak strategi digunakan oleh Microsoft untuk memasarkan Windows Phone 8 ini menyamai strategi Apple.

Cuba lihat Apple, setiap kali versi terbaru iOS dilepaskan setiap kali itu jugalah model terbaru iPhonedikeluarkan. Pemilik iPhone model lama sebelum itu tidak ada pilihan melainkan lupakan model iPhonelama kemudian beli model iPhone baharu kecuali dalam model sama yang ditampilkan dengan sedikit pembaharuan (seperti iPhone 3G ke iPhone 3GS, iPhone 4 ke iPhone 4S).

Dari prespektif pengeluar juga strategi ini ia mengelak masalah fregmentasi dan masalah itulah yang berlaku pada Android sekarang. Masalah fragmentesi adalah masalah di mana versi yang serupa tapi fungsi berbeza mengikut citarasa pengeluar. Oleh kerana Android merupakan sistem terbuka yang boleh ditetapkan suka hati oleh mana-mana pengeluar telefon bimbit kesannya terdapat ratusan model berbeza dengan ciri berbeza, fungsi berbeza, kelebihan berbeza antara satu sama lain sedangkan setiap satu memuatkan versi Android yang sama!

Paparan Live Tiles di ruang Metro pada Windows 8 di datangkan dengan kelebihan terbaru iaitu saiznya yang boleh diubah-ubah. Sebagai contoh jika anda tidak puas hati saiz ikon Metro pada aplikasi Facebook, Anda boleh sentuh ikon itu, tekan lama-lama kemudian ubah saiznya menjadi sedikit besar dari saiz asal dengan cara tekan-tarik (drag-drop). Cara ini bagaimanapun masih belum rasmi, mungkin ia akan diperkenalkan dengan cara lain saat pelancaran rasmi Windows Phone nanti. Kami mengagak pelancaran rasmi Windows 8 versi berlesen penuh dan pelancaran rasmi Windows Phone 8 Apollo akan dijalankan serentak dalam satu majlis yang sama, pada hari yang sama di tempat sama.

Ciri Live Tiles membezakan Windows Phone dengan Android, Symbian mahupun iOS. Kami di iAwaniberharap dengan kemunculan Windows Phone 8, minat jutaan pengguna telefon bimbit terhadapnya semakin bertambah-tambah. Kami juga mengesyaki penambahbaikan pada Windows Phone 8 adalah hasil kolaborasi pasukan pembangun Windows Phone di Micorosoft dengan CEO Nokia, Stephen Elop.

Jika Suka,Tidak Berpuas Hari, Tak Minat Sila Komen

HTML Comment Box is loading comments...

Popular Posts

Copyright © 2013 Azmir Zawawi. Powered by Blogger.
 
© Copyright 2013 Azmir News
Fully Design by Crew of Azmir News